logo
 
 

Bliv en bedre underviser

UNDERVISNINGTEKNIK

Mennesker elsker at lære.., men hader at blive belært!

”Teknik” er regler, fremgangsmåder og værktøjer, som er nødvendige for en succesfuld planlægning og gennemførelse af undervisning. Men undervisning er meget mere end ”teknik”. Det er først og fremmest dig selv! Den ”gode underviser” må udfolde sin personlighed med alle de styrker, som er relevante for udfyldelse af underviserrollen. Det personlige mod, nærvær og engagement udgør derfor et vigtigt tema i ”Undervisningsteknik”. Og hertil kommer alle de kommunikative kompetencer.

Læringsbegrebet udvikler sig hele tiden: fra den forhistoriske skole efter princippet: underviseren gennemgår, eleverne lytter og svarer på spørgsmål til et helt andet nutidigt læringsmiljø. Dels fordi forskningen peger på, at effektive læreprocesser skabes i et samspil med underviseren og deltagerne, dels fordi den teknologiske revolution har trukket kabler og trådløse forbindelser ind i undervisningslokalet. Det betyder, at undervisere står skrævende mellem 2 stole: forudsigelighed og uforudsigelighed.

Forudsigelighed handler om, at du leverer den faglighed, som deltagerne forventer, at du demonstrerer relevans, struktur og systematik, og at du dokumenterer via forskellige visuelle teknologiske metoder. Uforudsigelighed handler om, at du overrasker med nærvær, engagement og glæde, improviserer, simplificerer og aktiverer.

Det er en kunst at balancere mellem stolene. Falder du til den ene side med PowerPoints (suppleret med SmartBoard/Visualizer) i én lang strøm, så vær sikker på at det er højst usikkert, om deltagerne får det udbytte, som svarer til indsatsen. Falder du til den anden side, hvor proces, underholdning og endeløse diskussioner fylder rummet, så havde det måske været bedre at give deltagerne et gavekort til en sommerrevy!

Du må finde dig i, at der ikke findes en brugervejledning, som sikrer balancen. Du må finde det fodfæste, som tilgodeser deltagernes behov for læring, og deres behov for at være en del af undervisningen (i modsætning til at blive udsat for undervisningen!)

Uddannelsen omfatter bl.a. flg. temaer:

• Nydelsesfulde læreprocesser
  o om læringsstile, flow, enkelthed og relationer
  o motivationsfaktorer og variationsmetoder i det positive undervisningsmiljø

• Underviserrollen o kompetencefelter o kvalitet, ansvar og forpligtelse
  o det professionelle nærvær o at være den bedste udgave af sig selv

• Undervisningsmål- og metoder
  o måludvikling og –styring
  o planlægning (grovstruktur, lektionsplan, mindmapping)
  o undervisningsprincipper o undervisningsformer
  o undervisningsmidler (med og uden strøm!)

Du modtager på forhånd et sammenhængende materiale i form af KMT’s kompendium ”Undervisningsteknik”, som udgør det teoretiske grundlag. Det betyder, at du får mindre teorigennemgang på kurset og meget mere tid til øvelser og opgaver.